Support af GIS-integrationer fordrer en forudgående teknisk godkendelse ved Statens Administration, uanset om GIS-integration er helt ny eller blot ændres.
Kun Navision Stat GIS-integrationer, der er teknisk godkendt af Statens Administration, kan supporteres af økonomisupporten.
Proces
For at imødegå uhensigtsmæssigheder og tekniske udfordringer efter udviklingsforløbet hos kunde/konsulent er der udarbejdet en forhåndsgodkendelse 'GIS Forhåndsgodkendelse' til afklaring og forventningsafstemning inden udviklingsforløbet. Forhåndsgodkendelsen foretages af Statens Administration og findes via Serviceportalen hos Statens Administration. Vælg Økonomi og Regnskab samt GIS Integration.
Efter udvikling af GIS datastrømme udfylder og uploader kunden en udfyldt 'GIS Integrationsspecifikation' sammen med relevante datafiler via Serviceportalen hos Statens Administration for endelig teknisk gennemgang.
I forbindelse med den tekniske gennemgang anvender Statens Administration en GIS integrationstjekliste og returnerer resultatet af vurderingen direkte til kunden.
Resultatet af den tekniske gennemgang gennemføres, som udgangspunkt, indenfor 5 arbejdsdage, efter modtagelse af samlet gyldigt materiale.
Ændret opsætning af folderstruktur for GIS-datastrømme
Ændringen kræver ikke en teknisk godkendelse. Men ændringen skal ske i samarbejde mellem SAM, kunden og SIT for SAM-kunder, eller mellem kunden og KMD/Intern IT, for øvrige kunder. Dette skyldes, at den ændrede sti skal indtastes og datastrømsvalideres ved hostingleverandøren/Intern IT, af sikkerhedsmæssige hensyn.
Forretningsmæssig godkendelse
For institutioner serviceret af Statens Administration (SAM), skal der ligeledes ske en efterfølgende forretningsmæssig godkendelse af integrationen, lige som der, umiddelbart før aktiveringen af GIS-integrationen, foretages en datakontrol på produktionsdata. Begge disse dele udføres af SAM, i forlængelse af kundens fremsendelse af den tekniske godkendelse til SAM.
Stramninger i den tekniske visiteringsproces
Følgende GIS løsninger vil pr. 01.12.2019 ikke kunne opnå teknisk godkendelse:
- GIS løsninger der opretter købsdokumenter, fordi, det for dette datasæt, ikke er muligt at foretage automatiseret udbetalingskontrol. Dette skyldes, at fagsystemet her ikke kan levere et fakturatotalbeløb, som kan kontrolleres ifm. udbetalingen. Derudover gælder det for købsdokumenter, at det på trods af opsat editeringsspærring på købsfakturalinje-tabellen, er muligt at tilføje nye linjer, da editeringsspærring kun gælder linjer oprettet via et GIS fagsystem. Dette medfører at faktura totalbeløbet kan ændres undervejs.
- GIS Excel løsninger, der fører til udbetalingsposter, og som IKKE er opsat til at køre fuldt automatiseret, og hvor der således ikke kan garanteres for filernes sikkerhed undervejs i processen.
Bagudkompatibilitet
1. SQL og TXT-formatet udgik af GIS-løsningen pr. 31.03.2019. Godkendelser af nye løsninger ophørte pr. 01.08.2017
2. Den eksisterende GIS kompensering af Ydelsesart-tabellen og den statslige bemærkningstabel udgår af GIS-løsningen, når det er teknisk fordelagtigt.
3. De nye CRM-tabeller i NS9.0 vil ikke blive GIS-enablet